ویژه نامه هفته ازدواج
شنبه, ۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۳۱ ب.ظ
مقدمه
ازدواج در منطق قرآن کریم زمینه ساز ایجاد آرام بخش ترین رابطه ها و آغازگر
زندگی خانوادگی همراه با مودت و رحمت است . خداوند متعال کارکرد این سنت
نبوی صلی الله علیه وآله را قرآن کریم چنین تبیین می فرماید : « و از نشانه
های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش
یابید ، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد ؛ در این نشانه هایی است برای
گروهی که تفکر می کنند ! » (روم : 21) اما هنگامی که زندگی آن گونه که
افراد توقع دارند ، پیش نمی رود ، اکثر زوج ها به حالتی از ناباوری و
سرخوردگی زناشویی می رسند . سرخوردگی زناشویی (1) کاهش تدریجی دلبستگی
عاطفی است که شامل کاهش توجه در رابطه با همسر ، بیگانگی عاطفی و افزایش یک
نوع بی علاقگی و بی تفاوتی نسبت به همسر است . (2 ) اینک این سوال مطرح
است که چرا این کانون آرامش ، مودت و رحمت جای خود را به سرخوردگی ،
ناسازگاری و خشونت می دهد و در مواردی نه چندان اندک (3 ) نتیجه ای جز طلاق
و جدایی ندارد ؟
تحقیقات ارائه شده توسط معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان و مرکز
مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسه ، (4 ) در خصوص آمار طلاق در
سال 1385 حاکی از آن است که بالغ بر 75 درصد طلاق ها مربوط به زوجین با
کمتر از 10 سال سنوات زناشویی است . در علاوه بر این ، نزدیک به 50 درصد
طلاق ها نیز در چهار سال اول زندگی اتفاق می افتد . تحقیق آقاجانی مرسا ،
که به بررسی علل طلاق در سه طبقه اجتماعی بالا ، متوسط و پایین شهر تهران
پرداخته نیز نشان می دهد که از بین 450 نفر از زنانی که حکم طلاق آنها صادر
شده است ، 7. 48% پاسخ گویان در طبقه پایین در اولین سال زندگی مشترک با
یکدیگر اختلاف داشته اند . این میزان در طبقه متوسط به 7. 34% و در طبقه
بالا به 7. 46% می رسد .(5
بررسی های به عمل آمده توسط سپهریان (6 ) در خصوص مواردی که طی سال های
1373 و 1374 در شهرستان ارومیه حکم طلاق درباره آنها صادر شده است ، نیز
حاکی از آن است که 70% از خانواده های طلاق ، اظهار نموده اند که هنگام
ازدواج اختلاف پیدا کرده اند . آمارهای فوق گویای این مطلب است که در
مواردی که بیان آن گذشت ، شناخت دو طرف از یکدیگر تا حدی ناقص و محدود است
که به مجرد ازدواج و تنها با گذشت زمانی اندک از زندگی مشترک پی به
ناهماهنگی خود می برند و ادامه آن را نا ممکن می شمارند . بر اساس آمارهای
فوق که بخش اندکی از تحقیقات انجام شده در این خصوص است ، ضعف شناخت در
انتخاب همسر از جمله عوامل موثر در عدم سازگاری همسران جوان به شمار می رود
. چنان چه بتوان بینش و آگاهی جوانان در شرف ازدواج را در مورد انتخاب
همسر افزایش داد ، می توان به وقوع ازدواج های موفق و کاهش نرخ طلاق در
جامعه امیدوار بود همچنان که در پژوهش آقاجانی مرسا ، که بدان اشاره شد ،
82% پاسخ گویان در طبقه پایین و 70% پاسخ گویان در طبقه متوسط و 3. 53% در
طبقه بالا بر این باورند که انتخاب همسر می تواند در پایداری ازدواج
بیشترین نقش را داشته باشد . (7 )
هرچند ضعف شناخت می تواند ناشی از کمبود آگاهی در مورد خصوصیات فرد مورد نظر باشد . اما عدم توجه به مهم ترین معیارهای انتخاب همسر نیز عامل عدم موفقیت بسیاری از ازدواج ها به شمار می رود . اسلام به عنوان دین برخوردار از نظام جامع ، که سعادت انسان را تضمین می کند ، در خصوص موضوع انتخاب همسر نیز معیارهای متعددی را ارائه کرده که در نظر داشتن آنها ، زمینه ساز تاسیس خانواده مطلوب به شمار می رود . این مقاله ، می کوشد معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام را بررسی کرده و میزان اهمیت هریک را مشخص نماید.
در اسلام معیارهای انتخاب همسر در قالب شش دسته ملاک دینی ، اخلاقی و روان شناختی ، خانوادگی ، جسمانی ، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و در منابع اسلامی در خصوص میزان اهمیت هریک مباحثی مطرح شده است . اسلام برای معیارهای مختلف وزن یکسانی در نظر نگرفته و به نوعی اولویت بندی در مورد معیارهای گوناگون پرداخته است . اینک دیدگاه اسلام را در خصوص هریک از معیارهای انتخاب همسر و میزان اهمیت آنها مورد توجه قرار می دهیم .
هرچند ضعف شناخت می تواند ناشی از کمبود آگاهی در مورد خصوصیات فرد مورد نظر باشد . اما عدم توجه به مهم ترین معیارهای انتخاب همسر نیز عامل عدم موفقیت بسیاری از ازدواج ها به شمار می رود . اسلام به عنوان دین برخوردار از نظام جامع ، که سعادت انسان را تضمین می کند ، در خصوص موضوع انتخاب همسر نیز معیارهای متعددی را ارائه کرده که در نظر داشتن آنها ، زمینه ساز تاسیس خانواده مطلوب به شمار می رود . این مقاله ، می کوشد معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام را بررسی کرده و میزان اهمیت هریک را مشخص نماید.
در اسلام معیارهای انتخاب همسر در قالب شش دسته ملاک دینی ، اخلاقی و روان شناختی ، خانوادگی ، جسمانی ، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و در منابع اسلامی در خصوص میزان اهمیت هریک مباحثی مطرح شده است . اسلام برای معیارهای مختلف وزن یکسانی در نظر نگرفته و به نوعی اولویت بندی در مورد معیارهای گوناگون پرداخته است . اینک دیدگاه اسلام را در خصوص هریک از معیارهای انتخاب همسر و میزان اهمیت آنها مورد توجه قرار می دهیم .
دینداری و ایمان
دینداری و ایمان به خداوند از جمله معیارهایی است که در منابع اسلامی مورد
توجه جدی قرار گرفته و رعایت آن شرط اساسی در همسر گزینی به شمار آمده است .
بر این اساس ، مردان و زنان مومن از وصلت با افراد بی ایمان ، حتی در صورت
برخورداری از سایر معیارهای همسر مطلوب ، نهی شده اند . (بقره 221) منظور
از « ایمان » در قرآن کریم ، ایمان به سه اصل(8) است که اساسی ترین آنها ،
ایمان بالله خواهد بود که اگر جامع و کامل باشد ، ایمان به دو اصل دیگر را
نیز تامین می کند .(9) البته ایمان صرف ادراک نیست ، بلکه عبارت است از
پذیرایی و قبول مخصوصی از ناحیه نفس نسبت به آنچه درک کرده ، قبولی که باعث
شود نفس در برابر آن ادراک و آثاری را که اقتضاء دارد ، تسلیم شود . نشانه
چنین قبولی این است که سایر قوا و جوارح آدمی نیز آن را قبول نموده ،
مانند خود نفس در برابرش تسلیم شود . (10) ایمان مقتضی عمل صالح است و ما
را به انجام آن وا می دارد . (11)در واقع ، ایمان مانند چشمه ای از قلب می
جوشد ، به سوی اعضا و جوارح جریان پیدا می کند و به صورت اعمال صالحه و
حسنه ظاهر می شود . (12) اهمیت ایمان در انتخاب همسر از آنجا روشن تر می
گردد که ریشه اخلاق و ارزش اخلاقی از دیدگاه اسلام ایمان است و برای به دست
آوردن تقوا و تخلق به اخلاق شایسته ، نخست باید به تحصیل ایمان مبادرت شود
. (13) با توجه به نقش دینداری در سعادت زندگی زناشویی ، می توان
برخورداری از انگیزه الهی در ازدواج را نخستین گام بهرمندی از ولایت خداوند
(14) و زمینه ساز تحصیل سایر معیارهای همسر مطلوب (ممتحنه : 10) به شمار
آورد . اسلام همسانی دینی را شرط لازم برای تحقق ازدواج دائم دانسته(15)
مسلمانان را از برقراری پیوند زناشویی با غیر مسلمانان بر حذر می دارد .
(16) اهمیت دینداری در استحکام خانواده ، در تحقیقات پژوهشگران نیز به
اثبات رسیده است ، به طوری که ویتز (17) و همکاران (1985) با فرا تحلیل 56
مطالعه انجام شده درباره مذهب و احساس خشنودی بیان کردند که خشنودی زناشویی
، تحت تاثیر مذهب قرار دارد . مذهب و پایبندی به آن می تواند میزان طلاق
را در افراد مذهبی تا حدود نصف کاهش دهد .(18) از دیدگاه اسلام ، علاوه بر
همسانی دینی زوجین ، همسانی آنان در مراتب دینداری نیز مورد توجه قرار
گرفته است . چنانچه در حدیثی رسول خدا صلی الله علیه و آله مرد مومن را هم
شان زن مومن و مرد مسلمان را همتای زن مسلمان قلمداد می کنند .(19) در
روایت دیگری تاکید شده که اگر حضرت علی علیه السلام نبود ، همتایی در میان
انسان ها برای ازدواج با حضرت زهرا علیها السلام یافت نمی شد . (20) در
منابع اسلامی ، محبت اولیای الهی نیز جلوه ای از دینداری همسر به شمار آمده
(تحریم : 5) و بر نقش آن در انعقاد نطفه بنده خداوند تاکید شده است . 4
همچنین منابع اسلامی ، علاوه بر موارد فوق ، که مشترک بین زن و مرد است بر
وجود خصایص دیگری در زنان همچون همیاری با همسر در انجام وظایف دینی ، (21)
بندگی و بازگشت از گناه به سوی خداوند تاکید کرده است ، حاصل آنکه ، می
توان گفت که اسلام ازدواج با افراد همسان را مورد تاکید قرار داده است .
البته بر خلاف دیدگاه همسان همسری در روان شناسی اجتماعی ، که همسانی زوجین
را در تمامی عرصه ها یا لااقل در عرصه های نژاد ، دین و منزلت اقتصادی -
اجتماعی لحاظ کرده است ،( 22) منابع اسلامی معیار همسانی را ، که از آن با
عنوان « کفوت » نام می برند ، تنها هماهنگی سطح دینی طرفین ازدواج می دانند
.
ارزش های اخلاقی
پایبندی به ارزش های اخلاقی از جمله مهم ترین معیارهای همسر شایسته از
دیدگاه اسلام محسوب می شود . به گونه ای که بیشترین توصیه های پیشوایان
دینی در خصوص توجه به وجود ارزش های اخلاقی در بین داوطلبان ازدواج ارائه
شده است . ارزش های اخلاقی طیفی از احکام دستوری در چهار عرصه اخلاق فردی ،
خانوادگی ، اجتماعی و زیست محیطی را در بر می گیرد . (23) از جمله ارزش
های مهم اخلاقی ، که موجب رضایت مندی زناشویی می گردد ، حسن خلق است . به
دلیل اهمیت فوق العاده این ویژگی ، امام رضا علیه السلام ازدواج با فرد بد
اخلاق را روا ندانسته و از آن نهی می کنند . (24 ) امام صادق علیه السلام ،
حسن خلق را عبارت از فروتنی ، نیکوگفتاری و خوش رویی می
دانند.(25)بنابراین ، مهرورزی به همسر ، که برآیند این صفات است ، به عنوان
یکی از شاخص های مهم همسر مطلوب محسوب شده است . (واقعه : 36 (26) همچنین
با توجه به تاثیر گفتار در روابط همسران ، بر پرهیز از گزینش افراد بدزبان
به عنوان همسر تاکید شده است . (27) علاوه بر خصوصیات فوق ، که در مرد و زن
مورد تاکید قرار گرفته ، در خصوص ارزش هایی همچون نرم خویی ، (28) سپاس
گزاری( 29)و پرهیز از پرخاشگری (30)در زنان عنایت ویژه ای صورت گرفته است .
بخش دیگری از ارزش های اخلاقی مورد نظر اسلام در قلمرو انتخاب همسر ، با موضوع عفت و پاکدامنی (احزاب : 59) مرتبط است . در این زمینه ، یکی از ویژگی های مهم همسر گزینی ، رعایت پوشش مورد نظر اسلام است و آن که زنان جلوه های زیبایی اندام خود را در معرض دید نامحرمان قرار ندهند . (نور : 31) (احزاب : 32) همچنان که آنان از تبرج و جلب توجه دیگران منع شده اند . وجود این خصلت در زنان ، آن چنان از اهمیت برخوردار است که دارنده آن از جمله برترین زنان به شمار آمده است . از دیگر ارزش های قابل توجه در موضوع عفاف ، این است که مرد و زن داوطلب ازدواج ، چشم خود را از مشاهده صحنه های حرام بپوشانند . عفت در گفتگو با نامحرم ، هم از نظر محتوا و هم از نظر سبک گفتگو از دیگر شاخص های مربوط به همسر گزینی است . از منابع اسلامی به دست می آید که افراد دارای روابط دوستانه با جنس مخالف نیز از صلاحیت لازم برای انتخاب شدن به عنوان همسر مطلوب برخوردار نیستند . با توجه به آن که اهتمام زنان به حضور و خودداری آنان از خروج بی مورد از منزل ، یکی از زمینه های مهم تحقق عفاف در قلمروهای پیش گفته می باشد ، این موضوع نیز به عنوان شاخصی برای تشخیص عفت زن محسوب می شود . (احزاب ، 33)(31)
در مورد مردان شایسته نیز با وجود تاکید بر خصلت غیرت و مطلوب دانستن آن ، (32 ) به تاثیرات منفی غیرت نابجا و نقش آن در ایجاد انحراف در زنان اشاره شده است . (33 ) بنا براین ، باید از ازدواج با مردانی که به گونه ای افراطی دچار بد بینی هستند ، اجتناب شود . آیات قرآن کریم با عنایت ویژه به خصیصه پاکدامنی در گزینش همسر ، مردان و زنان جامعه اسلامی را به ازدواج با افراد پاکدامن فرا خوانده (مائده :5 ؛ نساء : 24) و ایشان را از وصلت با فاسقان بر حذر داشته است . (نور : 3 و 26) (34 ) پیشوایان اسلامی نیز ضمن آن که همسانی را در عفاف دانسته اند ،(35 ) در دعاهای خود ، بر خورداری از پاکدامن ترین همسران را از خداوند طلب کرده اند . (36 ) افزون بر دو ارزش عمده اخلاقی حسن خلق و عفاف ، منابع اسلامی بر احراز خصوصیات اخلاقی و روان شناختی دیگری نیز در همسر مطلوب تاکید کرده اند . از جمله آن که ، خصلت وفاداری به عنوان یکی از صفات همسر شایسته لحاظ شده و از ازدواج با ساکنان برخی از مناطق جغرافیایی ، به دلیل وجود رگه هایی از عدم وفاداری در آنان نهی به عمل آمده است . (37 )یا ضمن تاکید بر ویژگی تعقل زن ، ازدواج با زنان کودن به دلیل رنج آور بودن معاشرت با ایشان و نیز ناتوانی آنان در تربیت صحیح فرزند جلوگیری شده است . (38 ) همچنان که پرهیز از دنیا طلبی و تفاخر به جلوه های مادی از معیارهای زن شایسته قلمداد شده است . (احزاب : 28) (39 ) سرانجام ، به ازدواج با زنانی توصیه شده که از خصیصه صبر و استقامت در برابر مشکلات برخوردار بوده و در برخورد با ناملایمات احساس ناتوانی نکنند .(40 ) اهتمام به احراز این ارزش ها در همسر است که نوید زندگی توام با آرامش را به همسران خواهد داد .(روم : 20)
بخش دیگری از ارزش های اخلاقی مورد نظر اسلام در قلمرو انتخاب همسر ، با موضوع عفت و پاکدامنی (احزاب : 59) مرتبط است . در این زمینه ، یکی از ویژگی های مهم همسر گزینی ، رعایت پوشش مورد نظر اسلام است و آن که زنان جلوه های زیبایی اندام خود را در معرض دید نامحرمان قرار ندهند . (نور : 31) (احزاب : 32) همچنان که آنان از تبرج و جلب توجه دیگران منع شده اند . وجود این خصلت در زنان ، آن چنان از اهمیت برخوردار است که دارنده آن از جمله برترین زنان به شمار آمده است . از دیگر ارزش های قابل توجه در موضوع عفاف ، این است که مرد و زن داوطلب ازدواج ، چشم خود را از مشاهده صحنه های حرام بپوشانند . عفت در گفتگو با نامحرم ، هم از نظر محتوا و هم از نظر سبک گفتگو از دیگر شاخص های مربوط به همسر گزینی است . از منابع اسلامی به دست می آید که افراد دارای روابط دوستانه با جنس مخالف نیز از صلاحیت لازم برای انتخاب شدن به عنوان همسر مطلوب برخوردار نیستند . با توجه به آن که اهتمام زنان به حضور و خودداری آنان از خروج بی مورد از منزل ، یکی از زمینه های مهم تحقق عفاف در قلمروهای پیش گفته می باشد ، این موضوع نیز به عنوان شاخصی برای تشخیص عفت زن محسوب می شود . (احزاب ، 33)(31)
در مورد مردان شایسته نیز با وجود تاکید بر خصلت غیرت و مطلوب دانستن آن ، (32 ) به تاثیرات منفی غیرت نابجا و نقش آن در ایجاد انحراف در زنان اشاره شده است . (33 ) بنا براین ، باید از ازدواج با مردانی که به گونه ای افراطی دچار بد بینی هستند ، اجتناب شود . آیات قرآن کریم با عنایت ویژه به خصیصه پاکدامنی در گزینش همسر ، مردان و زنان جامعه اسلامی را به ازدواج با افراد پاکدامن فرا خوانده (مائده :5 ؛ نساء : 24) و ایشان را از وصلت با فاسقان بر حذر داشته است . (نور : 3 و 26) (34 ) پیشوایان اسلامی نیز ضمن آن که همسانی را در عفاف دانسته اند ،(35 ) در دعاهای خود ، بر خورداری از پاکدامن ترین همسران را از خداوند طلب کرده اند . (36 ) افزون بر دو ارزش عمده اخلاقی حسن خلق و عفاف ، منابع اسلامی بر احراز خصوصیات اخلاقی و روان شناختی دیگری نیز در همسر مطلوب تاکید کرده اند . از جمله آن که ، خصلت وفاداری به عنوان یکی از صفات همسر شایسته لحاظ شده و از ازدواج با ساکنان برخی از مناطق جغرافیایی ، به دلیل وجود رگه هایی از عدم وفاداری در آنان نهی به عمل آمده است . (37 )یا ضمن تاکید بر ویژگی تعقل زن ، ازدواج با زنان کودن به دلیل رنج آور بودن معاشرت با ایشان و نیز ناتوانی آنان در تربیت صحیح فرزند جلوگیری شده است . (38 ) همچنان که پرهیز از دنیا طلبی و تفاخر به جلوه های مادی از معیارهای زن شایسته قلمداد شده است . (احزاب : 28) (39 ) سرانجام ، به ازدواج با زنانی توصیه شده که از خصیصه صبر و استقامت در برابر مشکلات برخوردار بوده و در برخورد با ناملایمات احساس ناتوانی نکنند .(40 ) اهتمام به احراز این ارزش ها در همسر است که نوید زندگی توام با آرامش را به همسران خواهد داد .(روم : 20)
۹۳/۰۷/۰۵